rysliga visor

Ni som följt mig länge vet säkerligen hur förtjust jag är i folkmusik av olika slag, och alldeles särskilt svensk folkmusik. Svensk vistradition kan vara både dansande vacker och behagligt ryslig - då syftar jag till största del på texterna. Precis som vi idag gärna läser både deckarromaner och tittar på skräckfilm fascinerades man innan tv och läskunnighet av saker som slog an det där spänningsfyllda obehaget som en riktigt läskig historia gör. Det finns flera exempel på riktigt otäcka visor som man sjöng för varandra samtidigt som man mysryste litegrann. Det finns den kända "Balladen om liten Karin" som handlar om tjänsteflickan Karin som kungen förälskar sig i. Kungen är redan gift och Karin vill inte bliva hans- då beordrar han att hon ska läggas i en spiktunna och rullas kring tills hon dör. Efter Karins död och färd till himlen kommer det två svarta korpar från Helvetet och hämtar den unga konungen.
På körrepet idag fann jag ännu en av dessa hemska visor, "Den lillas testamente" (den eminenta Lena Willemark tar sig an sången här). Texten finner ni nedan och den handlar om en flicka som blivit förgiftad av sin styvmor (dotteren lånan min - min lånade dotter). På dödsbädden frågar styvmodern sedan vart hennes ägodelar ska gå, men styvdottern har förstått moderns onda gärning och vill inget annat ge henne än helvetets pina.

Vad fick du där till bästa?
Dotteren lånan min
Hon kokade ål och peppar
Styvmodern min
Oj oj ont ont havere jag

-

Vad vill du giva din syster?
Jo, alla mina kläder

-

Vad vill du giva din broder?
Jo, bägge mina kistor

-

Vad vill du giva din fader?
Himmelriket vida

-

Vad vill du giva din moder?
Dotteren lånan min
Helvetets pina,
styvmodern min
Oj oj ont ont havere ja


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0