i can mash potatoe (mash potatoe), i can do the twist (i can do the twist).

 
När jag var liten hatade jag potatis. Nu tycker jag att det är en helt underbar basmatvara, speciellt när vi nu på sommaren kan vältra oss i jordig färskpotatis och göra goda potatissallader. Det här fantastiskt goda receptet på fransk potatissallad med en sås gjord på senap och vinäger hittade jag på ICA:s hemsida, här med mina egna kommentarer.
Omnomnom!
 
Du behöver för 4 personer:
 
Sallad
  • 800 g potatis
  • 3 schalottenlökar
  • 1/2 dl hackad dill och persilja
  • 1-1 1/2 msk kapris
Sås
  • 1 msk vinäger
  • 2 tsk fransk senap
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 krm socker
  • 3 msk raps- eller olivolja
  • 1 msk vatten
- Koka potatisen. Nypotatis kokar du bäst om du häller på kokande vatten på de rena potatisarna och låter koka cirka 15 minuter. Låt potatisen svalna något/skölj länge med kallt vatten så att det blir lagom ljumma.
 
- Skär löken grovs och klipp örterna (inte kaprisen). Skiva den ljumma potatisen och varva lök, potatisskivor och örter.
 
- Blanda alla ingredienser till såsen. Rör om ordentligt och hårt så att oljan blandar sig med allt. 
 
- Häll såsen över salladen och blanda försiktigt med hjälp av salladsbestick. Låt potatissalladen stå någon timme och dra åt sig smaken av såsen. Jag lät den stå ute eftersom jag tycker om när potatisen är lite lite ljummen, och inte kylskåpskall. Men det är en smaksak.
 
- Precis innan servering strör du över kapris. Kapris smakar ganska illa om man bara äter det som det här, men det gav en riktigt god sälta till salladen och blev pricken över i:et. Ät och njut som den är eller med kött eller valfritt annat tillbehör!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0