not to like ice cream is to show oneself uninterested in food.

Hejsan!
 
Jag har varit borta från bloggen några dagar och sysslat och pysslat. I fredags hade vi vänner till Sebastian hembjudna på mat, och jag tänkte skriva lite om den fantastiska och enkla efterrätten. Älskar att bjuda hem folk på middag och skapa något fint och gott, även om jag som kock upplever att maten sällan smakar lika gott när jag själv lagat den. Kanske är det för att jag äter en massa under tiden jag lagar mat!
 
 
En snabbbild från instagram då jag inte ville att glassen skulle smälta.
 

Till dessert serverade vi hemmagjord vaniljglass med skivade jordgubbar, i dessa underbara glassbägare som jag köpte för en billig peng på Lagerhaus. Det kändes mysigt att servera glassen i dessa och avnjuta med träsked, och det smakade så ljuvligt, gräddigt och somrigt. Mycket enkelt att göra egen vaniljglass:
 
4 portioner
 
2 äggulor
4 dl vispgrädde
2,5 msk socker
1 vaniljstång
 
Vispa grädden så att den precis blir fluffig, inte för hård. Vispa sedan ägg och socker i en separat skål så att det blir vitt och pösigt. Rensa ut fröna ur vaniljsocker och tillsätt i äggsmeten. Rör försiktigt i grädden så att allting blandas, rör inte för då försvinner all luft.
 
Jag har en liten glassmaskin som jag körde min glass i cirka 10 minuter. Om du inte har en glassmaskin kan du ställa glassen i en burk i frysen i några timmar, se till att röra om i det då och då.
 
Strössla över sommarens svenska jordgubbar bara ät och njut!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0