let your food be your medicine, and your medicine be your food.

Oh goodness! Nu har jag fått för mig att raw food är en bra grej, och på bussturen till jobbet imorse googlade jag recept. Blev först besviken när jag såg att inget liksom tillagades, sen kom jag på att det är ju det som är själva grejjen. Men jag är positivt överraskad! Ikväll lagade jag en söt liten rätt som jag tyvärr inte fotade, och efter de första tveksamma kanintuggorna var jag övertygad. Gjorde en egen variant av recept jag hittade, men man kan även addera nötter i biffarna.
 
 
 
Alltså: rödbetsbiffar med zucchinipasta och kapris.
 
Du behöver (4 pers):
1 zucchini
 
6 rödbetor
 
4 morötter
 
2 avocado
 
romansallad
 
citron
 
4 tsk dijonsenap
 
flingsalt, kapris och gräddfil som tillbehör
 
- Pasta: Skala en zucchini och skär sedan långa strimlor på längden med en potatisskalare, så att det blir som bandpasta nästan. Lägg på ett hushållspappers och salta lätt, så att vätska rinner ur,
 
- Biffar: skala och riv morötter och rödbetor grovt. Kör i matberedare, tillsätt avocadon och kör lite till. 
- Nu ser röran lite färsliknande ut. Tillsätt lite citronsaft, salt och dijonsenap och rör om. 
- Forma biffar med händerna, jag försökte krama ur en del vätska under tiden, men vet inte vilket som är bäst.
- Lägg biffar på ett eller några blad sköljd romansallad. Strössla över lite kapris och servera med en klick gräddfil och zucchinipastan. Avsluta med att strössla över lite lite salt på alltihopa.
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0