min lilla matguide malmö.

Ett efter ett har vi börjat äta oss igenom Malmös restauranger och krögare och en har börjat samla på sig ett gäng favoriter. Därför tänkte jag att det skulle vara kul att för er presentera min Malmö- matguide. Nedan presenterar jag några av mina smultronställen i Malmö stad, för er som ska resa hit någon gång eller som hänger här ibland men inte vet riktigt vart ni ska gå.
 
B.A.R Mat och Vin
Davidshall
 
B.A.R kör på ett naturligt, ekologiskt och närodlat tema, något som jag upplevt genomgår många av rätterna är märg. Fokus på små rätter och avsmakningsmenyer, något vi inte förstod när vi kom första gången och beställde en rätt som vi tyckte var jätteliten. En av mina absoluta favoriter, smakerna och smakkombinationerna är helt fantastiska! B.A.R är ett litet ställe men med mycket hjärta och trevlig, hjälpsam personal.
 
bild-39
 
Bronx Burger Bar
Centrum/Caroli
 
Det är här ni finner Malmös bästa burgare, och inte minst det bästa tillbehöret - sweet potatoe fries. Bronx har väl utvald mängd hamburgare (min favorit är Mr. Rossi), serverat med hembakat hamburgerbröd. Väldigt avslappnad stämning i stora lokaler. Bra service och trevlig personal.
 
Kafé Kungsgatan
Konserthuset
 
Malmös mest speciella café och de bästa helgbruncherna där man själv har möjlighet att grädda obegränsat med våfflor. Mycket fräsch frukost med nybakade frallor, pålägg och frukt, allt serverat i kitschig rokokomiljö.
 
bild 2
 
 
Bastard
Lilla Torg
 
Alltså. Jag kan inte riktigt välja om det är B.A.R eller Bastard som är mina absoluta Malmöfavoriter, men den ligger i alla fall på topp 2. När vi var där i somras blev vi inledda på en fantastisk innergård med lampor i alla möjliga kulörta färger - stället var smockfullt och vår servitris började direkt glatt förklara Bastards idé. Sharing is caring, och att beställa in många små rätter som man liksom delar på. Vi tog deras Kockens Val- meny och överraskades av en fyra stycken otroligt goda rätter. Min sambo var salig och sa att han inte hade någon aning om att mat kunde smaka så gott! Även här är val av råvaror säsongs- och lokalbetonat, vilket vi gillar! Bastard var ganska stökigt, det var mycket folk som ville få plats, så kanske inte det bästa stället för en romantisk, lugn middag.
 
bild 1
 
Moccasin
Davidshall
 
En kväll när vi skulle gå på opera trillade vi in på detta lilla hörnställe. Först hittade vi inget namn på det, men vi tyckte mycket om den mysiga retroinredningen och den trevliga personalen. Menyn var liten men det var svårt att välja mellan de goda rätter som fanns. Maten var väldigt god, och det var inte så mycket folk och god, avslappnad stämning, vilket höjde hela vår upplevelse.
Smak
 
Atmosfär
Centrum
 
Jag har aldrig ätit middag-middag på Atmosfär, och jag tror att det är många som rekommenderar detta ställe, ett säkert kort. Jag har ätit lunch hos dem vid några tillfällen (jobbade så nära, lyx!) och maten var mycket god och man välkomnas med en värmande purjolökssoppa och bröd, för att stretcha magen. Mycket bra mat för ett bra pris!
 
Belle Epoque
Möllevångstorget
 
Vi var här för första gången i lördags. Maten var extremgod (även här var det små rätter som man liksom äter efter varandra för att få sin hela måltid), vi åt någon slags bläckfiskhistoria med någon smaksatt majonnäs och sedan hjort med rödbetor. Dock fick vi ett något sämre serviceintryck. Personalen var trevlig, men när jag beställde maten tillade jag att jag är nötallergiker, och när första rätten anländer ska jag precis stoppa i munnen när jag upptäcker att det är strösslat med mandel! Dessutom fick Sebastian annan dricka än den han beställde. Personalen var mycket hjälpsam med nöthistorien, förutom personen som var vår servitör som inte ens bad om ursäkt, sådant är ju extremt viktigt. Men det är god mat och väldigt fin och småskalig miljö.
 
Tusen 2
Lilla Torg
 
Enligt mig haket där man hittar Malmös näst godaste hamburgare. De har en större meny än vad Bronx har, men deras hamburgerbröd är inte hembakat vilket såklart drar ner smakupplevelsen lite. Men vi ska icke förglömma denna pärla ändå, för deras hamburgare är extremt goda med möjlighet för många olika smakkombinationer. Servicen är inget att anmärka på, och miljön är väldigt enkel och ganska vanlig.
 
74662_10151733077195853_990446815_n-1
 
Mando
Lilla Torg/Centrum
 
Här har jag bara ätit en endaste rätt och det är Mandos ribs med glaze, idahopotatis och någon slags underbar sallad. Den är så god att jag inte vill välja något annat på menyn! Dock har jag hört mycket gott om deras planka. Mando kan vara rätt stökigt och svårt att få plats då man inte kan boka i förväg - det är ofta någon som hunnit knipa alla platser som finns typ. Men man kan vänta med lite drinkar i baren om kön till borden inte är så lång
 
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0