lucka nr 18- berätta om en ikonisk/historisk person som inspirerar dig.

Lucka nummer 18 i Emily Dahls julkalender.
 
Det gjorde jag ju redan i den här luckan där jag valde Audrey Hepburn, som ju måste sägas är en riktigt ikonisk person.
 
Men så kom jag att tänka på:
 
 
Robin Hood.
 
Historien om Robin Hood har alltid fascinerat mig, den fina tanken på att en person viger sitt liv åt att göra något gott och andra genom att bryta mot regler och trotsa makten. Ta från de rika och ge till de fattiga.
Såklart tror jag ju inte på detta i bokstavligt som en del personer trott, jag tycker ju inte att folk ska vara kriminella och stjäla. Men likväl symboliskt (till exempel skriver jag om skatter här och här). Skatter och en ekonomi som gör att det skapas troll i vårt land som roffar åt sig med begär i ögonen är något jag brinner oehört mycket nuförtiden. Mer pengar till de rika på bekostnad av de fattiga. Det skulle behövas en Robin eller en Karl-Bertil hos oss nu. Dessutom gillar jag tanken på att våga stå upp för sin sak trots att överheten säger åt folk att vara tysta, det är något som inspirerar mig. Jag vill inte vara tyst. Jag vill inte vara feg. Jag vill stå rakryggad för det jag tror på och inte ursäkta det för att någon kan tycka annorlunda. Det är inspirerande.
 

Sen är en liten anekdot att jag alltid slukat Robin Hood- filmatiseringar, sånär som på de senaste. Under en period i högstadiet och gymnasiet var jag fast i "New Adventures of Robin Hood" som var en ganska fristående fortsättning i stil med "Xena" och "Hercuels". Jag var fullkomligt tonårsförälskad i mannen på bilden ovan, Matthew Porretta, somspelade huvudrollen (och som även spelar Will Scarlet i Robin Hood-parodin "Men in Tights". Sen är den klassiska "Prince of Thieves" även den underbar för den som liksom mig är svag för Kevin Costner (vad är det med honom egentligen?).

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0